Идентификация



Образователни концерти „С музика срещу гнева” организира МКБППМН към Община Панагюрище Печат Е-мейл
Написано от PR   


На 23 януари по инициатива на Местната комисия за борба с противообществените прояви сред малолетни и непълнолетни /МКБППМН/ в трите общински училища в Панагюрище имаше образователни концерти. Те бяха под наслов „С музика срещу гнева“ и бяха представени пред деца от трети или четвърти клас. Концертите се осъществиха със съдействието Импресарска къща „Верджиния Втора – Иван Радилов“.

Освен с чичо Иван, децата се запознаха и с кака Гине ( цигуларката Гинка Радилова и кака Надя (пианиската Надежда Петрова). С много впечатляващ диалогичен подход музикантите представиха на децата инструментите си, творчеството на известни композитори, интересни факти от световната и българската музикална култура. Децата показаха познания, научиха нови интересни факти и послушаха класически откъси от известни произведения.

Секретар на МКБППМН от началото на 2024 година е психотерапевтът Евгения Загорска. Тя подчертава изключително благотворното въздействие на класическата музиката  за оформяне на крехката ценностна система на тази възраст. Музиката има пряко влияние над  чувствата и емоционалния контрол, както и върху сетивните и двигателни психични центрове, стимулира мисловната дейност, както и цялостното психофизиологично развитие при децата.

Как родителите могат да съдействат на процеса по изграждане на емоционалните компетентности и самоконтрол на своите деца?

Психотерапевтът обръща внимание върху факта, че ние сме свикнали да свързваме агресията само с негативната страна на понятието – приравняваме я с насилието. А агресията е много по-широко понятие, включващо и съзидателна енергия, използвана в ситуации, в които детето трябва да се отстоява, да се съпротивлява, когато е необходимо, да се отстоява и да обезврежда рискови ситуации.

В зависимост от това какво се е случвало между детето и възрастните, то е усвоило градивни и/или деструктивни форми на агресия и е натрупало някакъв психологичен опит, още преди да тръгне на училище. Този опит не е достатъчен, за да осъзнае детето само потребностите си и последствията от постъпките или думите си.  На това ще се учи, опознавайки света на знанието и включвайки се в социума.

Потребността  от контакт и свързване в поведението на детето  често  се изразява основно чрез незрелия, груб начин за удовлетворяването ѝ. Когато детето не постигне желаното, то реагира  деструктивно – блъска, бута, рита, задига лични вещи, говори нецензурни думи, сърди се бурно и т.н. Проявата на недоволство, яд, гняв е сигнал, че детето иска да удовлетвори свое желание, но не знае как.

Проблемът с гнева при детето е, че започва да му харесва да е гневно. Склонни сме да се пристрастяваме към удоволствието, което свързваме с изразяването на гнева. А ние не искаме да изоставим онова, което ни харесва. Гневът обаче крие и опасни последствия, които надделяват над удоволствието. Затова е необходимо да помогнем на детето да осъзнае плодовете на гнева, за да се мотивира да го контролира, съветва психотерапевтът.